Na co muszą zwracać uwagę rodzice kiedy przesadzają dziecko do 
większego modelu? I jak go montować w aucie, żeby maluszek był 
bezpieczny?
My niezmiennie mówimy o korzystaniu z wyników niezależnych testów zderzeniowych.
Patrz: Testy fotelików samochodowych dla dzieci
Jeżeli wybierzemy sobie fotelik z grupy 0-13 kg,  9-18 kg czy 9-25 kg 
montowany tyłem – nie powinno być problemu. Foteliki 0-18 kg czy 0-25 kg  są dostępne na polskim rynku, choć są to rzadziej występujące 
konstrukcje. Praktycznie nie ma w tym przedziale modeli, które by 
osiągały dobre wyniki w testach. Jeżeli mamy już fotelik z dobrym 
wynikiem w testach, to niezbędna jest przymiarka fotelika w samochodzie.
 Nie jesteśmy w stanie ani korespondencyjnie, ani za pomocą poradnika 
przekazać kompendium wiedzy na temat dopasowania czy niedopasowania 
fotelika do samochodu. Pozostańmy przy tym, że dowolnie wybrany fotelik 
nie pasuje do dowolnie wybranego modelu samochodu. Tylko na podstawie 
przymiarki możemy stwierdzić, czy fotelik w tym samochodzie daje się 
zamontować mocno i stabilnie (tak, że nie można go ruszyć), i w sposób 
zgodny z instrukcją obsługi tego fotelika. Bardzo ważnym kryterium przy 
wyborze takiego fotelika 9-18 kg czy 9-25 kg montowanego tyłem jest 
zapewnienie dziecku komfortu podróżowania – odpowiedniego kąta oparcia. 
Duża część fotelików z tej grupy nie pasuje do samochodu z powodu tego, 
że nie daje się ich zamontować w pozycji komfortowej, pozwalającej na 
zasypianie bez opadania głowy. Dzieje się tak w wyniku zbyt pionowego 
montażu takiego fotelika na siedzeniu samochodu – i tego też nie można 
stwierdzić "zaocznie", bez przymiarki.
Jak zamontować go w aucie?
Zawsze zgodnie z instrukcją obsługi, tak mocno, jak to jest możliwe. 
Fotelik do 18-stu kilogramów, tak uogólnijmy, powinien być zamontowany 
tak mocno, że nie powinniśmy móc go poruszyć. Mamy tutaj oczywiście na 
myśli ludzi, którzy nie są sportowcami, siłaczach, ćwiczącymi regularnie
 na siłowni. Średniej budowy kobieta czy mężczyzna, po zamontowaniu tego
 fotelika w samochodzie, nie powinni nim poruszyć. Jeżeli fotelik jest 
montowany tyłem do kierunku jazdy, to należy zwrócić baczną uwagę na 
wysokość pasów barkowych uprzęży. Powinny one wychodzić z oparcia 
fotelika na wysokości ramion. Jeśli konstrukcja fotelika uniemożliwia 
płynną regulację wysokości uprzęży, to powinniśmy dziecko zamontować 
tak, by pasy uprzęży wychodziły poniżej linii ramion dziecka. Dotyczy to
 tylko fotelików, w których przewozimy dzieci tyłem do kierunku jazdy.
Dziś krótkie spojrzenie na foteliki 0-13 kg, 0-18 kg i 0-25 kg. 
Opowiemy o kilku problemach i wątpliwościach, które pojawiają się wśród 
rodziców. Jak przewozić niemowlaka? Kiedy zmienić fotelik na większy? 
Jak zamontować go w aucie?
Można by powiedzieć, że ilu rodziców i ile fotelików – tyle pytań. 
Czasami pojawiają się wątpliwości, szczególnie gdy np. rodzic zdecyduje 
się na wybór fotelika z kategorii 0-18 kg lub 0-25 kg. 
Jednym z nich jest chociażby: w jaki sposób zamontować w 
samochodzie fotelik 0-18 kg lub 0-25 kg, w którym będzie podróżował 
niemowlak - przodem czy tyłem do kierunku jazdy? 
Otóż: NIGDY  przodem. Niemowlęta ZAWSZE wozimy tyłem do kierunku jazdy,
 co najmniej do: 13 kg lub do ukończenia 1 roku życia. Ideałem jest 
przewożenie dzieci tyłem do kierunku jazdy tak długo, jak to jest 
możliwe. Na rynku istnieją, i są dostępne również w Polsce, foteliki z 
przedziału 9-18 kg lub 9-25 kg, które mogą być montowane tyłem do 
kierunku jazdy w całym przedziale wagowym.
Uwaga z wykrzyknikiem dla rodziców: fotelik musi być 
zawsze zainstalowany zgodnie z instrukcją obsługi. Nie wolno montować 
tyłem fotelików, które nie są do tego przeznaczone. Foteliki 9-18 kg lub
 9-25 kg z możliwością mocowania tyłem to specjalne konstrukcje, 
przetestowane w ten sposób przez producenta i przeznaczone do montażu 
tyłem.
Co zrobić w przypadku, gdy noworodek rodzi się duży – np. 4 kg 
lub więcej – lub niemowlę szybko wyrasta z fotelika grupy 0 lub 0+? Czy 
można w jakiś sposób przygotować się na taką sytuację?
Foteliki grupy 0 lub 0+ kupowane są przed urodzeniem się dziecka i 
każdorazowo poród jest niespodzianką dla rodziców. Przygotowywanie się 
na mniejsze lub większe niemowlę ma jakiś sens, jeśli rodzice mają 
doświadczenie związane z narodzinami poprzednich dzieci, lub są po 
prostu rosłymi, dużymi osobami. Z pewnością można przez zakupem 
przejrzeć foteliki w sklepie – przymierzając chociażby lalkę - dużego 
bobasa, czy choćby niemowlę znajomych. Wtedy rodzic może stwierdzić, że 
niektóre foteliki są bardziej obszerne, a niektóre mniej. 
Jeśli maluch szybko rośnie i przybiera na wadze pojawia się kolejny dylemat - kiedy zmienić fotelik na większy?
Po pierwsze: kiedy waga dziecka przekracza dopuszczalny limit dla tego 
fotelika, czyli 13 kg. 13,1 to już za dużo. Dla fotelików 0-13 kg takim 
czynnikiem do zmiany fotelika jest także wystawanie głowy dziecka ponad 
górną krawędź oparcia fotelika. Punktem trzecim, który może nas skłaniać
 do zmiany jest fakt, że pasy uprzęży fotelika nie dają się poprawnie 
zapiąć. Problem nie występuje latem, a jest istotny zimą. Mówiąc 
najprościej – pasy uprzęży są zbyt krótkie, żeby objąć i zapiąć ciało 
dziecka. Zamiast używać grubych kurtek – proponujemy oryginalne 
śpiworki. Problem staje się bardzo istotny w przypadku fotelików z 
większych grup wagowych.
Czynnikiem, który nie ma żadnego znaczenia jest wystawanie nóżek z 
fotelika 0-13 kg. Wielu rodziców próbuje z tego powodu zmieniać fotelik.
 Jeśli pozostałe kryteria są spełnione, to dziecko powinno nadal używać 
tego fotelika – w żadnym wypadku wystawanie nóżek i trzymanie ich na 
oparciu fotela nie jest sygnałem do zmiany fotelika na większy. 
Samodzielne siadanie czy trzymanie główki również nie jest takim 
kryterium.
Foteliki 9-36 
Najlepiej wybrać taki fotelik który bardzo mocno rozkłada się do spania ,ponieważ takie dziecko jeszcze dużo śpi więc nie ma co oszczędzać.


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz